Hexagrammet består af Ung Yang på første, anden, fjerde, femte og sjette
linie samt Ung Yin på tredje linie. I "I Ching" (Richard Wilhelms udgave,
oversigten sidst i første del) findes øverste trigram (fjerde, femte og sjette
linie) på øverste vandrette kolonne. Så findes nederste trigram (første, anden
og tredje linie) på venstre lodrette kolonne : koordinatet viser Hexagram nr. 10
(Lü = Optræden). Da der i eksemplet hverken optræder Gammel Yang (ubrudt streg
med cirkel i midten) eller Gammel Yin (brudt "streg" med X i midten) læses hér
Overskrift, Dommen og Billedet.
(Bestil
bogen hjem via Danmarks biblioteker)
Hexagrammet består af Gammel Yang (ubrudt linie med
cirkel i midten) på første linie. Resten som ved eksempel A
. Hér opstår imidlertid en
udvidet udlægning (tolkning), idet der under "De enkelte linier" læses: "Ni
i begyndelsen" (Gammel Yang: talværdi 9, Gammel Yin: talværdi 6). Denne tekst
og endvidere Overskrift, Dommen og Billedet. I forvandlingshexagrammet:
hvor Gammel Yang er blevet omdannet til Ung Yin, dvs.
Hexagram nr. 6 (Sung = Striden) læses kun Overskrift, Dommen og Billedet.
Hexagram 10 (Lü)
Hexagrammet består af Gammel Yin (brudt "streg" med X i midten) på tredje linie. Resten som ved eksempel A . I udlægningen, (Hexagram nr. 10) læses under "De
enkelte linier": "Seks på tredje plads" (Gammel Yang: talværdi 9, Gammel Yin:
talværdi 6). Denne tekst og endvidere Overskrift, Dommen og Billedet.
Forvandlingshexagrammet bliver nr. 1 (Ch'ien = Det skabende) og hér læses kun Overskrift, Dommen og Billedet.
Hvad hvis der er flere bevægelige
linier ?
Alfred Huang nævner, i sin bog
The complete I Ching, syv forholdsregler:
- Hvis der er to bevægelige linier, én yin og én yang,
så koncentrer dig om yinlinien.
- Hvis de to bevægelige linier er enten yin
eller yang, så koncentrer dig om den laveste.
- Hvis der er tre bevægelige linier så koncentrer dig
om den mellemste.
- Hvis der er fire bevægelige linier så koncentrer
dig om den øverste af de to ikke-bevægelige linier.
- Hvis der er fem bevægelige linier så koncentrer dig
om den ikke-bevægelige linie.
- Hvis alle seks linier er bevægelige så koncentrer dig
om Forvandlingshexagrammet.
- Eftersom der er en syvende usynlig linie i det første og andet hexagram,
Ch'ien og K'un, så koncentrer dig, i disse de to første hexagrammer om
teksten: "Hvis alle linierne er ni" og "Hvis alle linierne er
seks".
[Andre metoder er berørt, bl.a. i OnlineClarity; et engelsk forum for I Ching-interesserede. Se HER (På engelsk)]
Hvordan forholder det sig med første hexagram og
forvandlingshexagrammet ?
"I fortolkningen af det lagte
hexagram tages Dommen, Billedet og de dertil føjede kommentarer såvel som
teksterne til de bevægelige linier, og kun dem der er opnået, i betragtning. Så
omdannes de bevægelige linier til deres modsætning; hexagrammet transformeres
med andre ord. På denne måde opstår et nyt hexagram. Dommen og billedet i første
hexagram belyser situationen, i hvilken man befinder sig. De enkelte bevægelige
linier belyser det til situationen hørende gode råd og Dommen og Billedet i
det andet hexagram viser det resultat som vil komme hvis rådgivningen er
opfattet rigtigt. De enkelte bevægelige linier er hér, i det andet hexagram,
uden betydning." [Change, 8'th lection: The oracle
book]
Hvorfor denne specielle
oplægsmetode ?
Alfred Huang belyser det
således:
"Den nye metode (underforstået: den
gamle metode var skildpaddeskjold-oraklet) med røllikestilke er baseret på
Konfu'tses redegørelser i den såkaldt "Store afhandling, femte
vinge":
- Tallet for Den store Plan
(a) er halvtreds, (Hold 50 røllikestilke i din venstre hånd)
- Af
hvilke niogfyrre benyttes, (Læg én til side, på bordet foran dig;
den spiller ingen rolle i det videre oplæg. Denne stilk
repræsenterer begyndelsen på Tai Chi, Den ultimative Begyndelse, ud af
intetheden; stadiet før Himlen og Jordens separation.)
- Del dem i to,
symboliserende de to urkræfter, (Del de resterende 49 stilke i to
tilfældige bunker, én i hver hånd. Disse to bunker symboliserer Himlen og
Jorden; den venstre Himlen og den højre Jorden.)
- Udvælg én, symboliserende de tre guddommelige kræfter, (Tag en stilk fra
højrehåndsbunken og placér den mellem lille- og ringfingeren på din venstre
hånd. Denne stilk symboliserer menneskeheden. Himlen, Jorden og menneskeheden
regnes for de tre højeste magter i verden.)
- Del med fire, symboliserende de fire årstider, (Tag 4 stilke ad gangen fra din venstre hånds bunke og
læg dem til side indtil der er 4 eller færre stilke tilbage i din hånd. Disse
4-bunker repræsenterer de fire årstider)
- Giv tilbage resten, symboliserende skudmåneden, (Placér de resterende stilke mellem ring- og langfingeren.
Denne handling symboliserer skudmånedsberegningen) (b.)
- På fem år er der endnu en skudmåned, (Tag 4 stilke ad gangen fra din højre hånds bunke og læg dem
til side indtil der er 4 eller færre stilke tilbage i din hånd. Placér de
resterende stilke imellem din venstre hånds lang- og pegefinger. Saml alle
stilkene fra din venstre hånd. Summen skal være enten 5 eller 9. Læg denne
bunke for sig. På nuværende tidspunkt, efter de fire handlinger -
lægge én stilk til side, dele de resterende i to, tage 4 fra ad gangen og
placere resten mellem fingrene - er første proces af
forvandlingen færdig. Tre processer skal til for at skabe en yao (linie),
derfor vil processen blive gentaget endnu to gange, som angivet herefter)
- Til sidst gentages cyklusen.
---------------"
Alfred Huang fortsætter med at udlægge selve metoden; grundprincipperne, eller symbolikken
bag de specielle handlinger er endeligt antydet ovenfor.
(a) Great amplification ("III explaining the milfoil stalks", er
det nærmeste jeg er kommet på en forklaring. Se også: The river
Lomap
.)
(b) ("The chinese year is divided into twelve
ordinary months or moons, each of which is distinguished by various names. The
first day in each month is arranged to correspond to the new moon, and the 15th
day to correspond to the full moon. Some months have 30 days, others 29. As the
twelve months do not equal one solar year, an intercalary month is
interposed every third year between any two of the ordinary months from the
second to the eleventh, in such a manner that only one of the twenty-four solar
periods , in each year will fall on the intercalary month. The thirteen
months equal a Julian year." Fra Chinese symbolism and art motifs, C.A.S.
Williams, Castle books 1974, afsn.: Moon)
- og: Oversigt fra kina-portal.dk
Genveje (til diverse oversigter og opstillinger, f.eks. Nanjing-reglen)
|